Det pædagogiske læringsmiljø
I Tilst Dagtilbud definerer vi læringsmiljøet som værende til stede hele dagen, men kvaliteten af læringsmiljøet kan være forskellig alt efter, hvor vi er i dagens rytme, hvilke situationer og relationer, vi er i, og hvordan børnene responderer på de pædagogiske tilbud og tiltag, vi igangsætter.
I arbejdet med det pædagogiske læringsmiljø tager vi i Tilst Dagtilbud altid udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe for at sikre så høj kvalitet som muligt. Det er med afsæt i børnegruppens præmisser for deltagelse og deres interesser, at vi får mulighed for at tilpasse vores pædagogiske rutiner og aktiviteter og sætte relevante og aktuelle mål indenfor gruppens nærmeste udviklingszone.
Vi har i alle afdelinger opmærksomhed på, at måden vi er sammen med børnene og hinanden på påvirker den læring og dannelse, der finder sted i de læreprocesser, der opstår i det, vi er sammen om. Så selvom at indretning, struktur og organisering, valg at aktiviteter og lege er forskellige i de enkelte afdelinger, er det et fast udgangspunkt for alle afdelinger, at alle medarbejdere arbejder med et gennemgående fokus på relationens betydning for barnets udviklingsmuligheder i fællesskabet. Her er der en skærpet opmærksomhed på medarbejderens evne til at kunne regulere sig og etablere sig som en tryg base for barnet.
I Tilst Dagtilbud definerer vi det pædagogiske læringsmiljø, som bestående af to grundlæggende elementer: strukturelle og relationelle.
Strukturelle elementer dækker over, hvordan den grundlæggende struktur og organisering er i løbet af dagen, hvor mange og hvilke børn, der er i grupperne hvornår,
hvilke aktiviteter, lege og gøremål, og hvilke krav der er til børnenes deltagelse.
Relationelle elementer beskriver den relationelle del af læringsmiljøet, hvor kvaliteten af relationerne, medarbejdernes evne til at lede børnegruppen og de mikroprocesser, der udspiller sig i kontakten mellem barnet og medarbejderne og børn og børn imellem er i fokus.
Alle afdelinger i Tilst Dagtilbud bygger det samlede læringsmiljø op omkring en fast struktur, hvor rytme og gentagelse er fælles nøgleord, og hvor hverdagens rutiner skaber et solidt stillads for børnegruppen. Gentagelse skaber forudsigelighed og tryghed. Rytmen i hverdagens rutiner og i det sociale samspil understøtter barnets læring og dannelse og understøtter samtidig, at alle børn uanset deltagelsesforudsætninger får de bedste deltagelsesmuligheder i børnefællesskabet.