Leg og fællesskaber
Et fællesskab opstår i en børnegruppen gennem interaktioner, fælles lege og aktiviteter, der over tid giver det enkelte barn en oplevelse af samhørighed.
I Tilst Dagtilbud finder vi det vigtigt, at barnet oplever at kunne deltage ud fra egne præmisser og oplever at kunne bidrage til gruppen.
I et fællesskab oplever et barn at være sammen med ligesindede, selvom de, der hører til fællesskabet, sagtens kan være forskellige. Det er gennem vores handlinger, vi tillægger andres initiativer og perspektiver betydning, og et fællesskab kræver, at alle deltagere bliver set som betydningsfulde og med mulighed for at bidrage.
Derfor har vi i Tilst Dagtilbud fokus på at sikre, at alle børn inddrages og høres uanset alder, køn og kultur. Vi bestræber, at alle børn oplever at kunne deltage i fællesskaber, ud fra egne præmisser, i løbet af dagen.
I Tilst Dagtilbud prioriterer vi derfor, at børnene får mulighed for at relatere sig socialt og følelsesmæssigt både til hinanden og til medarbejdere og her igennem etablere forpligtende relationer og motivation til at bidrage til fællesskabet. I denne proces spiller legen en afgørende rolle.
En legende tilgang
I Tilst Dagtilbud anskuer vi legen som et afgørende element i barnets dannelse og udvikling. Det er gennem legen, at barnet har mulighed for at afprøve og udvikle deres færdigheder. I legen kan dit barn i fantasien gøre det, som endnu ikke er muligt i virkeligheden. For at kunne lykkes i legen sammen med de andre børn eller i samspil med voksne, kræver det alderssvarende lege- og samspilsfærdigheder.
I Tilst Dagtilbud arbejder vi aktivt med disse færdigheder. Vi mener, at de skal udvikles i en tilknytningsrelation. Det betyder, at medarbejderne ofte er aktive medspillere i børnenes lege. 'De voksne' justerer deres deltagelse ved at gå foran, ved siden af og bagved i et afstemt forhold til barnets eller børnegruppens nærmeste udviklingszone.