Gå til hovedindhold

Vuggestuen Solstrålen

Velkommen til Vuggestuen Solstrålen. Vi lægger vægt på at skabe et trygt miljø, hvor børnene udvikler sig gennem leg, men hvor der samtidig skal være plads til de enkelte børns forskelligheder.

  • Læs op

Indhold

    Vuggestuen Solstrålen 

    Velkommen til Vuggestuen Solstrålen. Vi lægger vægt på at skabe et trygt miljø, hvor børnene udvikler sig gennem leg og positive relationer, og med plads til det enkelte barns forskelligheder.  

     

    Vuggestuen er et mangfoldigt hus, der består af tre stuer med 11-12 børn på hver stue. Til hver stue er der tilknyttet to pædagoger og to pædagogmedhjælpere, hvoraf nogle af vores pædagogmedhjælpere er studerende. Vi tænker os som et helt hus, hvor vi hjælper hinanden på tværs af stuer, så vi altid er flest voksne der, hvor der er flest børn. Ligeledes betyder vores helt hus tænkning, at børnene i takt med, at de bliver trygge ved børn og voksne på egne stuer, også danner relationer til andre børn og voksne i huset, hvilket skaber både fællesskabs- og samhørighedsfølelse. 

     

    I vores pædagogiske arbejde tager vi udgangspunkt i den Neuropsykologiske udviklingsteori, den styrkede pædagogiske læreplan og et grundlæggende menneske- og barnesyn om, at alle gør det bedste, de kan.  

    Vi sætter børnene i centrum for det vi gør, og vi er bevidste om, at det altid er vi voksne, der bærer ansvaret for relationen.  

     

    Vi lægger vægt på at skabe et trygt miljø, hvor børnene udvikler sig gennem leg og positive relationer, og med plads til det enkelte barns forskelligheder. Med det udgangspunkt er det vores mål at skabe et sundt fundament for dit barns selvværd, som gennem livet skal være med til at styrke og sikre dit barns trivsel. 

    Værdier

    Troværdighed - man skal kunne have tillid til os:

    • Vi står ved det vi gør, og man kan regne med det vi siger. Vi lægger stor vægt på kvalitet og ansvarlighed og tænker i helheder og sammenhænge. Vi møder forældre, børn og hinanden med åbenhed.

    Respekt - alle skal have en god og ordentlig behandling:

    • Vi har et særligt ansvar for at sikre rummelighed og give plads til forskellighed. Vi respekterer andre menneskers ret til egne livsværdier, meninger og erfaringer.

    Engagement - den enkeltes indsats gør en forskel:

    • Vi engagerer os fagligt og personligt, og vi stræber efter at gøre en meningsfuld forskel. Vi arbejder nærværende og procesorienteret. Vi reflekterer over egen indsats/tilgang. Vi er fleksible, forandringsvillige og sætter pris på nye perspektiver og initiativer.

    Vuggestuen Solstrålen har 3 stuer, som hver har eget toilet/pusleplads. Det er med til, at børnene i samarbejde med en nærværende voksen kan få ro til at øve sig i rutinerne omkring håndvask, toiletbesøg og bleskift, samt i at tage tøj af og på. 

    Vi har to garderober til de tre stuer, og også her er der ro til i mindre grupper at øve sig i at tage overtøj af og på. De voksne guider og understøtter børnenes udvikling af selvhjulpenhed med udgangspunkt i det enkelte barns nærmeste udviklingszone. På den måde får hvert enkelte barn en oplevelse af mestring og oplever den stolthed, som det giver.  

    Hver stue er forsøgt indrettet med små mindre læringsrum, som tager udgangspunkt i den aktuelle børnegruppes behov for leg og læring. Ud over stuerne har vi to fællesrum – et stort og et lille – med plads til fysiske lege og aktiviteter, hvor børnenes kropslige udvikling stimuleres.  Vi har en lang gang, som er god til løbe leg, og som er indrettet med små motoriktavler og spejle.  

    Huset rummer desuden et dejligt køkken, som personalet også kan bruge sammen med børnene. 

    Vuggestuen er omgivet af en dejlig stor og indbydende legeplads, som med dens redskaber og forskelligartede terræn rummer mange små og varierede læringsrum.  Vores legeplads kan opdeles i to, så vi har mulighed for at skabe et mere overskueligt rum for de børn, der kunne have brug for det.  

    På en typisk dag i vuggestuen starter vi fælles med morgenmad på Sommerfuglestuen i tidsrummet 6:30-7:15. I takt med, at der kommer flere børn og voksne til, åbner vi op til fællesrummet, hvor vi er indtil ca. kl. 8.00, hvor vi fordeler os på stuerne. Vi prioriterer at skabe ro omkring afleveringen, så alle børn kan få en stille og rolig start på dagen. 

     

    Kl. 9-9:30 

    Er der samling på stuerne, hvor vi synger fagtesange, hilser på hinanden og taler om, hvem der er kommet i vuggestue, og hvem der mangler. Vi øver os i at indgå i et forpligtende fællesskab, hvor vi øver turtagninger med det fokus både at kunne tage tur og at kunne vente på tur, og med blik for det enkelte barns udviklingsalder. Der serveres knækbrød og frugt. 

     

    Kl. 9.30-10.30 

    Tekst fra hjemmesiden 

    Det er også i dette tidsrum, at vi afvikler vores planlagte aktivitets-, lege- eller turgrupper. Vi har to ladcykler, som vi bruger flittigt til at tage på ture rundt i nærmiljøet. 

    Der er også plads til spontane initiativer, hvor nogle børn f.eks. bliver inde for at læse, få massage, klippe/klistre, lave kropslige aktiviteter, lege i fællesrummet, lege på stuen, eller ”bare” være lidt tættere på en voksen.  

    Uanset sammenhæng ser vi en værdi i at følge børnenes initiativer og hitte-på-som heder, så de føler sig set, mødt og anerkendt og oplever at have betydning for fællesskabet.  

     

    Kl. 10.30-11.30 

    Vi vasker hænder og går til bordet for at spise frokost. I vuggestuen får vi frokost fra Monas. De leverer sund og meget varieret kost til børnene hver dag. På mandag og fredage får vi varm mad, og ugens øvrige dage får vi rugbrød med pålæg og grønt. 

    Børn og voksne sidder i mindre grupper og spiser frokost, og vi vægter at skabe en god stemning og atmosfære omkring måltidet, da vi tror på, at det har betydning i forhold til at skabe madglæde- og mod.  

     

    Kl. 11.30-12.00 

    Børnene puttes. De som kan, og har interesse for det, tilbydes at komme på toilettet. Herefter er det ud i krybben og sove en dejlig lur. 

     

    Kl. 12.00-14.00 

    De fleste børn sover, men nogle, særligt de mindste børn, har en anden søvn- og dagsrytme og sover forskudt af de andre børn. 

     

    Kl. 14.00 

    Efterhånden som børnene vågner, kommer de til bordet og spiser deres medbragte eftermiddagsmadpakker. 

    Efterfølgende er der mulighed for at lege med kammeraterne. Der kan også være højtlæsning eller anden fordybelse med en voksen, udfoldelse med musikinstrumenter eller motorisk og kreativ leg. Afhængig af vind og vejr går vi også ofte ud om eftermiddagen. 

     

    Kl. 17.00 (16.30 om mandagen og fredagen):  

    Vuggestuen lukker. 

     

    Traditioner i huset 

    Vi afholder to fester om året for børn, forældre og søskende. En sommerfest, hvor vi spiser medbragt mad sammen og leger på legepladsen, og en julefest, hvor vi spiser æbleskiver, synger julesange og får besøg af julemanden.  

    Derudover har vi følgende traditioner for børnene i løbet af året: Børnejulegudstjeneste, mini-julefrokost, fejring af vuggestuens fødselsdag, fastelavn, OL-uge i dagtilbuddet og motionsuge i Solstrålen. 

     

    Fødselsdage 

    I vuggestuen har vi tradition for at fejre alle børnenes fødselsdage. Det sker på stuen, hvor I som forældre f.eks. kommer med frugt, pizzasnegle, boller eller andet, som børnene nyder. Vi synger fødselsdagssange og sætter det enkelte barn i centrum på en skøn dag. Hvis I som forældre har mulighed for det, er I velkomne til at deltage, når jeres barn har fødselsdag. 

     

    Vi tilbyder morgenmad fra kl. 6:30-7:15, og knækbrød og frugt til samling kl. 9.00. 

    Vi har madordning i vuggestuen, hvor vi får frokost fra ‘Monas’. På mandag og fredage får vi varm mad og ugens øvrige dage er det rugbrød, pålæg og grønt, der serveres til frokosten. Det er oftest meget varieret hvad vi får. 

    Vi hører altid jer forældre ad, om der er nogen allergier eller lignende over for visse fødevarer, og det tages der naturligvis hensyn til. Til eftermiddagsmåltidet skal jeres børn have en madpakke med hjemmefra. 

    Det er vigtigt for os, at det bliver en god oplevelse ved måltiderne for alle børn. Det skaber vi ved at have tydelige rutiner og være nærværende voksne, som har forståelse for det enkeltes barns forudsætning for at deltage i måltidet.  

     

    Vi stemmer om det 

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om vi skal have madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år og på samme tid i hele dagtilbuddet. 

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Vi prioriterer den daglige kontakt med jer forældre højt, da vi ved, at et godt forældresamarbejde bidrager til det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Vi prioriterer en åben og tillidsfuld dialog, hvor vi sammen, gennem konstruktiv feedback og sparring, finder en vej ind i at understøtter I og jeres barns trivsel på bedst mulig vis.  

    Vi har følgende planlagte samtaler:  

    En opstartssamtale, hvor vi blandt andet taler om den første tid i vuggestuen, om praktiske ting som tøj mm, om den daglige kommunikation og om, hvad der kendetegner lige netop jeres barn og jer som familie.  

    En 3 mdr. samtale, hvor vi taler om, hvordan den første tid i vuggestuen har været for jer som forældre og ikke mindst jeres barn. Hvordan jeres barn har det i vuggestuen, om I er trygge ved vuggestuen mm.  

    En samspilssamtale, når jeres barn er ca. 14 måneder (denne kombineres ofte med 3 mdr. samtalen) og igen, når jeres barn er ca. 2,8 år. Til sidstnævnte samtale taler vi også om overgangen til børnehave. 

    Ud over de fastlagte samtaler er det en høj prioritering for os at afholde samtaler med jer, når/hvis vi, eller I som forældre, oplever et behov herfor. Dette for at sikre jeres barns udvikling og trivsel og i forhold til at bevare det gode og tætte samarbejde mellem hjem og vuggestue.  

    Vi prioriterer den daglige kontakt med jer forældre højt, da vi ved, at et godt forældresamarbejde bidrager til det enkelte barns trivsel og udvikling. Vi prioriterer en åben og tillidsfuld dialog, hvor vi sammen kan finde vej, gennem konstruktiv feedback og sparring, for jeres og jeres barns trivsel.

    Vi prioriterer at afholde samtaler udover disse planlagte, hvis vi oplever et behov for dette eller hvis I ønsker det, for at bevare det at gode og tætte samarbejde.

    I er som forældre de vigtigste mennesker i jeres børns liv, og derfor også vores vigtigste samarbejdspartnere. Vi har et tæt samarbejde med husets forældreråd og lytter til jer forældres perspektiver ind i hverdagen i vuggestuen. Sammen kan vi skabe den bedste og mest udviklende hverdag for jeres børn.

     

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

    Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

    I vuggestuen Solstrålen ser vi det at sikre dit barns udvikling og trivsel som vores fornemmeste opgave, og vi er som medarbejdergruppe optaget af at skabe læringsmiljøer af høj kvalitet og med blik for dit barns hele udvikling.  

    Ingen børn skal være tilfældige heldige, og vi justerer derfor løbende vores pædagogiske praksis til, så det giver mening for såvel det enkelte barn samt børnegruppen som helhed, og vi er optagede af, hvad vi voksne skal lære for, at børnene kan lære nyt og udvikle sig.   

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    Sidst opdateret: 31. januar 2024

    Evaluering af læreplan 2022