Æsken
Velkommen til Æsken. Vi ønsker at organisere en overskuelig hverdag med plads til små fællesskaber og vi vægter, at børnene præsenteres for mange forskellige læringsmiljøer.
I Æsken ser vi omsorg og tryghed som en forudsætning for trivsel, udvikling og læring
Vi arbejder fokuseret med at skabe:
- Glade og sunde børn med selvværd
- Robuste, livsduelige og kreative børn, som er rustet til fremtidens udfordringer.
- Børn der oplever medborgerskab og bruger det.
- Børn der deltager i og inkludere hinanden i fællesskaber.
I dagligdagen har vi fokus på alt det der lykkedes- vi italesætter ressourcer og vi møder børn, forældre og hinanden med positive forventninger. Vi ønsker at organisere en overskuelig hverdag med plads til små fællesskaber og vi vægter, at børnene præsenteres for mange forskellige læringsmiljøer.
Alle børn er forskellige, og vi tilrettelægger den pædagogiske indsats i hverdagen efter det enkelte barns behov og udviklingspunkter. Det giver alle børn mulighed for trygt at udvikle sig indenfor deres nærmeste udviklingszone.
I Æsken arbejder vi både i små børnegrupper og individorienteret, for at give det enkelte barn mulighed for at udvikle sig på forskellige platforme.
Vi vægter en struktureret hverdag, som giver en ro og forudsigelighed for det enkelte barn.
Æsken er en lille institution, hvor både børn og personale kender hinanden på tværs af stuerne. Det er samtidigt med til at sikre gode overgange mellem stuerne, og mulighed for at søskende kan mødes og lege på tværs i huset.
Sådan ser her ud
I Æsken arbejder vi med aldersopdelte stuer. Vi har en vuggestue (gul), en børnehavegruppe 3 til ca 4,5 år (rød) og en børnehavegruppe fra ca. 4,5-6 år (blå). Det betyder at vi rent fagligt og indretningsmæssigt bedre kan tage udgangspunkt i det enkelte barn og aldersgruppens behov.
Vores hyggelige fællesrum er placeret i midten af huset og anvendes til mange fælles aktiviteter. Det er her vi åbner kl. 6.30 hver morgen, med morgenmad til børnene og en kop kaffe til de morgenfriske forældre.
Æsken har gode fysiske rammer tilpasset de enkelte aldersgrupper. Alle børn og voksne er tilknyttet en fast gruppe. På den måde sikre vi, at børnene oplever en overskuelig hverdag, hvor der er plads til nærvær, fordybelse og tætte relationer til personalet og de andre børn.
Til hver stue er der tilhørende pude- og tumlerum, som vi bruger rigtig meget, både til at styrke børnenes grovmotorik og skabe rum for leg i mindre fællesskaber.
Vi har en stor legeplads, med mange små og hyggelige kroge, træer og bakker hvor børnene kan udfolde sig og bruge kroppen i legen.
Derudover har vores vuggestue sin egen lille separate, hyggelige legeplads.
Evaluering af læreplan
I Æsken har vi 46 glade og energiske børn fordelt på 3 stuer med fast tilknyttet voksne.
Udover at skabe et trygt og omsorgsfuldt miljø for børn og voksne, mener vi at humor og det at have det sjovt sammen er vigtige ingredienser for det gode børneliv.
Hverdagen
Vi starter dagen kl. 6.30 hvor vi sammen spiser morgenmad. kl. 8.30-9.00 er der samling på alle stuerne hvor vi servere frugt, synger sange, læser en bog eller anden aktivitet.
Efter samling er der aktiviteter i opdelte små grupper, vi spiser frokost kl. 10.30-11.00 alt efter om man går i vuggestue eller børnehave, herefter hviler alle børn (se mere under søvn og hvilestund i Æsken), når børnene har hvilet, går de på legepladsen.
Om eftermiddagen vil vi typisk være på legepladsen eller anden aktivitet indendørs sættes i gang på de enkelte stuer.
Traditioner
Vi afholder to fester om året: en sommerfest og en julefest for børn, forældre, søskende og personale. I december har vi en lang række traditioner, som bl.a. består af et besøg i kirken, luciaoptog, nisseteater samt børnejulefrokost, som børnene hvert år kan se frem til.
Det er en stor ting at skifte fra børnehave til skole, og vi har derfor mange faste traditioner det sidste år barnet går i Æsken, som ender med en fælles afslutning for de kommende skolebørn.
Fødselsdage
Barnets fødselsdag er en stor dag og kan fejres på mange måder.
Du kan vælge at holde barnets dag i Æsken, men vi vil også gerne besøge barnet hjemme.
Aftal med den enkelte stues personale hvordan du ønsker at afholde fødselsdagen. Forældre er meget velkomne til at deltage, hvis fødselsdagen er i Æsken.
Vi er ikke en sukkerfri institution. Vi opfordrer dog til, at det ikke kun er slik og kager, du serverer til fødselsdag, men at der også er noget sundt.
Vælger du at holde barnets fødselsdag udenfor Æsken, vil vi bede om, at du ikke uddeler invitationer i Mælkevejen. Det kan være svært for børnene at forstå, hvorfor nogen er inviteret og andre ikke er. Vi arbejder altid med at inkludere alle børn, i stedet for at ekskludere nogle.
Genbesøg af skolebørn
I oktober er der tradition for at invitere de børn der er startet i skole samme år, på et besøg i Æsken. En dejlig dag som både børn og personale ser frem til.
I Æsken, så vel som i hele Tilst dagtilbud, arbejder vi ud fra barnets nærmeste udviklingszone. Dette betyder kort fortalt, at vi ønsker, at alle børn skal opleve, at deres evner og overskud passer til dagens krav og struktur. På denne måde kan hvert enkelt barn suge til sig og øve sig i nye færdigheder i deres eget tempo. Selvfølgelig hele tiden understøttet af voksne som opmuntrer, deltager og sætter rammer, som giver det enkelte barn optimale muligheder for at udforske sig selv og sin omverden.
En vigtig forudsætning for at kunne trives og være i en god udvikling er, at man er veludhvilet og har fået tilstrækkeligt gode ”pauser” i løbet af dagen, hvor man er helt tryg og afslappet – og for de mindstes vedkommende har været i dyb, uforstyrret søvn.
Som I alle andre institutioner, sover vuggestuebørnene til middag. I Æsken sover eller hviler ALLE børn og voksne i børnehaven også - i mindst en halv time hver dag. Af og til bliver vi spurgt om, hvordan hvilestunden egentlig foregår, og hvordan det kan være, at vi vælger at blive ved med at prioritere denne hvilestund. Det vil vi give jer et indblik i her.
I Æsken var der for cirka 15 år siden en familie fra Island. De fortalte, at på Island var det almindeligt, at alle børn og voksne i daginstitutioner sov til middag. Personalet i Æsken besluttede at afprøve en daglig hvilestund efter frokosten, for at se om konfliktniveauet om eftermiddagen blev nedbragt. Resultatet var positivt, og det blev startskuddet til hvilestunden som vi kender den i dag.
Hvilestunden er i dag (og har været det i rigtig mange år) en fast, velovervejet og højt prioriteret del af både vuggestuens og børnehavens daglige struktur. Hver dag efter frokost gøres klar til hvilestund og/eller middagslur.
I Vuggestuen betyder det, at de fleste børn har haft en hyggestund på puslebordet og er blevet puttet af en voksen, så de sover senest 12.00. Undtaget er selvfølgelig de vuggestuebørn, som sover flere gange om dagen. De er typisk vågne i dette tidsrum, og nyder at have det hele lidt for sig selv, sammen med en voksen.
I børnehavegrupperne rydder de op efter frokosten, er på toilettet, de mindste får en ren ble, og der er tid til at komme ned i arousal med faste aktiviteter som at tegne en tegning, kigge i en bog eller bare ligge på sin plads og kigge på, at de andre finder ro – alt efter hvad der fungerer bedst for det enkelte barn.
Omkring klokken 12.00 har alle fundet deres (faste) pladser på liggeunderlag på gulvet, gardinerne er rullet ned, stille musik er blevet tændt, de voksne lister roligt rundt og lægger tæpper hen over de børn der har behov, stryger en hånd ned ad ryggen på dem der har gavn af det, og til sidst lægger de sig også ned. Herefter er der ro i 30 minutter. De børn der trænger til det, falder i søvn og får lov at sove videre, når børn og voksne lister ud og gør sig klar til en tur på legepladsen.
Børn i vuggestue- og børnehavealderen er i konstant udvikling. Deres kroppe og ikke mindst hjerner vokser og udvikler sig hele tiden! Fra forskning på disse områder ved vi, at områderne i hjernen udvikler sig i en bestemt rækkefølge, og vi ved, at det er af afgørende betydning for børns trivsel, at vi som voksne husker at skabe masser af stunder i løbet af dagen, hvor krop og hjerne kan ”lade op”.
Helt kort fortalt, forstår man i nyere forskning hjernens udvikling i tre trin. Disse tre trin (også kaldet Den treenige hjerne), består af:
- Den Autonome del/ Krybdyrshjernen
- Den limbiske del/ Følehjernen
- Den kognitive del/ Tænkehjernen.
Vi har alle brug for mange gange om dagen at komme ud af Tænkehjernen og ned i Krybdyrshjernen. Det er her, i den autonome del af vores hjerne, at vi får aktiveret det der så fint hedder det parasympatiske nervesystem. Når det parasympatiske nervesystem er aktivt (og har ro til at være det fordi vores tænkehjerne holder pause) lades vores mentale og fysiske batterier op.
Det parasympatiske nervesystem er det helt tidlige stadium af vores hjernes udvikling og det er her vi som mennesker får balance i vores nervesystem gennem dyb og rolig vejrtrækning, rolig musik og evt. beroligende berøring fra en voksen. Når børnene hver dag gives de bedst mulige rammer for at ”træne deres afslapningsmuskler”, bliver det nemmere og hurtigere at falde til ro. Det at kunne slappe af og være i ro sammen med andre, er en rigtig god kompetence at have med sig videre i livet. Efter hvilestunden har vi kræfter og overskud til en dejlig eftermiddag sammen, fuld af leg og udfordringer vi kan vokse af!
Til de interesserede, er der her links til to artikler om emnet, og hvis nogen bliver nysgerrige på mere teori om emnet, kan de kontakte personalet.
Ekspert: Søvn er afgørende for børns indlæring (Fagbladet FOA)
Børn skal have lov til at sove om dagen (Vejle Amts Folkeblad)
Vi voksne vil som altid gerne indgå i dialog med dit om hvordan hvilestunden bliver bedst mulig for netop dit barn.
I Æsken har forældrene tilvalgt kostordning. Maden bliver leveret fra et køkken som Aarhus kommune har en aftale med og som er en del af det fælles kommunale frokostmåltid. Forældrene vælger hvert andet år om kostordningen skal bevares, eller om børnene skal have madpakker med hjemmefra.
Børnene får en sund, nærende og varieret mad. Det fælles måltid er med til at danne og styrke børnefællesskaberne, skabe fælles rammer for hvordan man sidder ved bordet, fremme børnenes lyst til at spise og smage på ny og måske anderledes mad. Samtidig sikres alle børn et sundt og nærende måltid dagligt.
Måltidet rummer mange pædagogiske muligheder for at fremme finmotorik, sansning, selvhjulpethed, sprog, selvtillid, selvværd, koncentration og sociale kompetencer.
Børnene bliver inddraget i borddækningen og afrydningen, hvilket er med til at fremme dannelsen af børnene.
Vi stemmer om det
Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.
I Æsken er forældresamarbejdet, en del af kerneopgaven og er særlig vigtig. Vi skal i samarbejde skabe et godt samspil mellem hjemmet og dagligdagen hos os. Jo bedre samarbejdet er, des mere positivt og trygt oplever børnene Æsken. Det er vigtigt for os at tage udgangspunkt i den enkelte families behov og livssituation.
Vi er af den opfattelse, at forældrene er verdensmestre på deres børn. Deler vi den unikke viden, vi hver især har, bliver vi sammen klogere på hvad der er vigtigst for det enkelte barn og hvad vi sammen kan gøre for, at fremme barnets trivsel, udvikling og læring. I Æsken er et tæt samarbejde med forældrerådet vigtigt, da det er med til at skabe et godt samarbejde mellem os og jer forældre. Herunder sikre en god og tæt kommunikation og lydhørhed - altid med børnene i fokus.
Forældrene udtaler således om Æsken:
- Der er altid tid til en snak med personalet ved aflevering/afhentning mht. barnets dag (og evt. udvikling)
- Der prioriteres et samarbejde på tværs af huset, så børn og personale har kendskab til hinanden på tværs og der arbejdes specifikt med overgange og indkøring, når der skal skiftes stue
- Vi er trygge og glade for personalet i Æsken og har tillid til at de passer rigtig godt på vores barn
- I Æsken arbejdes der med det mål at videreformidle, hvad børnene laver gennem forældreintra, ugeplaner og billeder. Forældrene har derfor mulighed for at følge med og samtidig samtale med barnet om dets hverdag.
- Et tæt samarbejde med forældrerådet prioriteres højt, og indebærer bl.a. inddragelse ved ansættelse af pædagogisk personale samt aktiv deltagelse i planlægning og afholdelse af sociale arrangementer i Æsken. Forældrerådet bidrager og holdes generelt orienteret om stort og småt i forhold til hverdagen i Æsken.
- Forældre har mulighed for gennem forældrerådet at præge hverdagen for deres barn/børn, samt komme med input og konstruktiv kritik i forhold børnenes hverdag i Æsken.
- Der er en dejlig atmosfære og man bliver altid mødt med varme og et smil
Få indflydelse på hverdagen
I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.
Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.
Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.
Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.
Når jeres barn starter i Æsken er det rigtig vigtigt at få en god begyndelse både for barnet og forældre. Det vil ofte være en stor forandring for forældre at aflevere barnet i vuggestue eller børnehave også selv om barnet og forældre er vant til huset og personalet. Vi anbefaler derfor i investere tid til indkøring.
Vi har gode erfaringer med at både barn og forældre kommer på forbesøg, så i ser og får en fornemmelse af Æsken.
Vi tilbyder ligeledes et formøde hvor personalet fortæller om livet i Æsken og vores daglige struktur. Vi vil også rigtig gerne høre om jeres barn.
Indkøring af et vuggestuebarn, skal forventes at tage ca. 14 dage. Dette er selvfølgelig afhængig af det enkelte barn. Det nærmere forløb aftales med stuen, hvor personalet rigtig gerne vil hjælpe og guide nye forældre og børn til den aller- bedste indkøring, på tryggeste vis.
Det aftales med den stue, hvorledes indkøring af barnet er mest hensigtsmæssig i forhold det enkelte barn samt familien. På rødstue, som er stuen med børn fra 3 år til 4.5 år, får barnet tilknyttet en primær voksen, som vil guide familien til en god og tryg start i Æsken.
På blåstue, som er stuen med børn fra 4.5 år til 6 år, har barnet og familien ikke en primær pædagog, i stedet er alle voksne på stuen primære.
Der er stor forskel på at være forældre til et barn i en vuggestue og i en børnehave.
I vuggestuen er der flere personaler end i børnehaven. Det kan betyde, at forældre måske vil opleve, at der ikke er den samme tid til den daglige kommunikation omkring barnet, når det bliver et børnehavebarn. Samtidig må forældre forvente, at der gives barnet mere medansvar og stilles større krav og forventninger til barnet alt efter barnets nærmeste udviklingszone.
I Æsken er det vigtigt, at der er et tæt samarbejde mellem forældre og institutionen i hverdagen, så vi sammen kan udvikle børnene til helstøbte mennesker.
Vi ved at det som forældre, kan det være svært at aflevere sit barn til andre voksne, særligt hvis barnet er ked af det. Vi kan ikke forhindre at barnet græder, men vi forsøger at give barnet den trøst og omsorg det har brug for. Ofte stopper gråden ganske hurtigt efter forældrene er gået. I er som forældre altid velkommen til at ringe og høre hvordan det går. Når barnet møder i Æsken er det vigtigt at i krydser barnet ind på vores skærm der hænger i fællesrummet. Ligeledes at i får krydset ud når i henter barnet.
Det er vigtigt at i støtter jeres barn i at sige goddag og farvel til en voksen fra barnets stue. Samtidig vil barnet få en oplevelse af, at det er værdifuldt og bliver set.
Vi har erfaringer med, hvor vigtigt det er for jeres barn at i som forældre er mentalt tilstede når i aflevere/ afhenter jeres barn. Derfor anbefaler vi at i lader jeres mobiltelefon ligge i lommen eller i bilen når i træder ind i Æsken.
Vi prioritere at komme på legepladsen hver dag uanset vind og vejr, i Æsken har vi et motto:
Der findes ikke dårligt vejr, men kun dårlig påklædning.
Her finder I en opsamling på det hidtidige tilsyn i æsken Tilst dagtilbud. Opsamlingen er udarbejdet af dagtilbudsledelsen og en konsulent fra Børn og Unges forvaltning og er en del af det samlede arbejde med vurderingen af kvaliteten i Aarhus Kommunes dagtilbud. Opsamlingen redegør for arbejdet med kvaliteten i dagtilbuddet. Der arbejdes og føres løbende tilsyn med kvaliteten i dagtilbuddet i ledelseslinjen