Gå til hovedindhold

Spiloppen

Velkommen til Spiloppen - et børnehus fuld af liv, fokus på det enkelte barns trivsel og udvikling samt fællesskaber på tværs

Indhold

    I Spiloppen får vi ofte at vide, at vi har en god stemning og en rar atmosfære. Børn, forældre og gæster føler sig velkomne i huset.

    I Spiloppen arbejder vi for at skabe en tryg og forudsigelig hverdag for alle børn og forældre. Vi vægter tillidsfulde relationer højt, både barn-voksen relationer og i forældresamarbejdet samt børnenes indbyrdes relationer.

    Vi ved at det højner den pædagogiske kvalitet, når vi formår at tilbyde børnene læringsmiljøer med nærværende voksne, som tilgodeser alsidige udviklingsmuligheder - herunder når vi ind imellem arbejder med børnene i mindre grupper. Det giver gode muligheder for ro og fordybelse, hvad enten vi fokuserer på relationsdannelse og fællesskaber, sproglig udvikling, krop og bevægelse, naturen, kultur eller alsidig personlig/social udvikling. Derfor arbejder vi aktivt med at dele børnene op i mindre grupper i løbet af dagen, og vi forsøger at indrette og anvende rummene i huset sådan, at de skaber de bedste betingelser for dette.

    Forældre er de vigtigste mennesker i et barns liv. Det pædagogiske personale i Spiloppen er også vigtige voksne for det enkelte barns trivsel, dannelse og udvikling. Vi tager derfor samarbejdet med forældre alvorligt, og vi møder alle forældre med respekt og lydhørhed.

    Er du nysgerrig – og måske kommende forælder i Spiloppen? Så er du meget velkommen til at tage telefonisk kontakt for mere information og et eventuelt besøg.

    Du kan også få et godt indblik i vores hverdag og aktiviteter på vores Instagram: @spiloppen_tilst

    Vores dejlige hus er inddelt i en vuggestueafdeling med cirka 24 børn og en børnehaveafdeling med cirka 40 børn.

    I vuggestuen er der to stuer; Lopperne og Larverne. Hver stue har egne puslefaciliteter. Vi har et stort krybberum, hvor børnene sover lur - og vi bruger også uderummet til at køre barnevognene ud, når vejret tillader det.

    I børnehaven er vi inddelt i to grupper; en mellemgruppe, Mariehøns, hvor børnene er fra 3 år til cirka 4,5 år og en storbørnsgruppe, Tusindben, hvor børnene er fra cirka 4,5 år og til de skal i skole. 

    Alle stuer i huset har egen indgang med garderobe og egne toilet/puslefaciliteter. 

    Midt i huset har vi et stort skønt fællesrum, der kan fungere til både fælles samlinger, grovmotorisk udfoldelse, leg, forældrekaffe og meget mere. 

    Vores legeplads går hele vejen rundt om huset. Vi har mulighed for at åbne og lukke op for alle zonerne på legepladsen, og det giver både plads til rolige og trygge omgivelser for vores mindste børn samt store armbevægelser for vores største børnehavebørn. Det giver derudover et godt overblik for os som pædagogisk personale, at vi kan åbne og lukke områder af legepladsen af i løbet af dagen. 

    Vi åbner hver dag klokken 6.30. Mandag og fredag lukker vi klokken 16.30, tirsdag, onsdag og torsdag lukker vi klokken 17.00 

    Vi serverer morgenmad 6.30-7.30, hvorefter vi fordeler os ud i børnehaven og vuggestuen. Når vi fordeler os i huset, giver det børnene mere ro og plads til leg og fordybelse. 

    Omkring klokken 9.00 går vi i gang med at holde samlinger på alle stuer. Til samlingen har vi forskellige temaer i fokus, vi hilser på hinanden, synger og får tanket depoterne op med frisk frugt og en tår at drikke. 

    Herefter er børnene sammen med deres kammerater og voksne i mindre grupper med planlagte aktiviteter.

    Vores aktiviteter er mangeartede, men vi tager altid udgangspunkt i børnenes nærmeste udviklingszone samt børnenes interesser og perspektiver, når vi planlægger vores aktiviteter. Vi vægter også plads til spontane ideer og behov.

    I vuggestuen er der frokost cirka klokken 10.30 og i børnehaven klokken 11.00. De vuggestuebørn, som har brug for at sove over middag, bliver puttet efter frokost. I børnehaven går vi alle ud og leger på legepladsen efter frokost - og i mellemgruppen går vi alle ind omkring klokken 13.00 og har en hvilestund sammen, inden vi spiser eftermiddagsmad klokken 14.00.

    Eftermiddagen går med at lege - både ude og inde og for det meste på tværs af stuerne.  

    I Spiloppen tilbyder vi morgenmad til de børn, der ikke har spist hjemmefra. Om formiddagen får børnene lidt frisk frugt og vi får frokost leveret udefra i form af rugbrød med pålægsfade og forskellige snackgrøntsager til - mandag og fredag får vi leveret varm mad.

    Forældrene medbringer hver dag en madpakke til eftermiddagsmåltidet.

    Hvert andet år stemmer forældrene om, hvorvidt de ønsker frokosten leveret udefra eller om de ønsker medbragte madpakker hjemmefra.

    Til frokost sidder børnene på faste pladser i de samme grupper hver dag. Det skaber ro og tryghed ved måltidet, når rammerne omkring er genkendelige. Når vi spiser med børnene, forsøger vi at skabe rum for nærvær og dialoger. Det at samles om måltidet giver gode muligheder for at bruge sproget, og vi øver os sammen med børnene i at lytte til det, som børnene hver især gerne vil fortælle om eller tale om. Og så er det jo også oplagt at tale om maden, hvordan den ser ud og hvordan det dufter og smager.

    Vi stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider her 

    Det er jer forældre, der kender jeres barn bedst. Dette har vi stor respekt for i Spiloppen, og vi gør os umage for, at vi som professionelle voksne omkring børnene er lydhøre overfor jeres oplevelser, bekymringer, glæder, ideer og erfaringer i forhold til barnets trivsel og udvikling. Dette gælder både i opstarten, hvor det enkelte barns tilknytning til personalet er vigtig – men også undervejs i hele barnets vuggestue- og børnehaveliv. Helt overordnet tror vi på, at tillid er noget af det vigtigste i et godt forældresamarbejde.

    En god og tryg opstart i vuggestue/børnehave kan være meget forskellig fra barn til barn, og derfor forholder vi os nysgerrige hver gang, vi tager imod et nyt barn i Spiloppen.

    Vi råder altid til, at man som forældre sætter nogle dage af til, at barnet kan komme stille og roligt i gang med den nye hverdag, som for mange børn er en stor omvæltning.

    Vi tilbyder en samtale cirka tre måneder efter opstart, hvor vi taler med jer forældre om, hvordan opstarten er gået og om barnets udvikling og trivsel.

    Generelt tilbyder vi samtaler, når barnet er 9-14 måneder, omkring 3 år og inden barnet skal i skole ved 5-6-årsalderen. Derudover har vi også samtaler efter behov.

    Vi har et aktivt og engageret forældreråd, som bidrager med gode ideer, ris og ros samt praktisk hjælp ved større arrangementer.

    Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

    Af særlige tilbud har vi Naturpatruljen, som er et pædagogisk tiltag i Dagtilbud Tilst, hvor vi i Spiloppen og Det Blå Hus i et samarbejde sikrer, at børnene opnår førstehåndserfaringer og gode oplevelser i den righoldige danske natur.

    Naturpatruljen er primært for de ældste børnehavebørn og består af ca. 6 børn fra hver af de to afdelinger. Igennem en 4 ugers periode består Naturpatruljen af den samme gruppe børn, som mandag - onsdag er på tur fra kl. 9.00-14.00 Der er to pædagoger tilknyttet projektet, Mads fra Spiloppen og Søren fra Det Blå Hus.

    Her finder I en opsamling på det hidtidige tilsyn i Spiloppen i Tilst dagtilbud. Opsamlingen er udarbejdet af dagtilbudsledelsen og en konsulent fra Børn og Unges forvaltning og er en del af det samlede arbejde med vurderingen af kvaliteten i Aarhus Kommunes dagtilbud. Opsamlingen redegør for arbejdet med kvaliteten i dagtilbuddet.  Der arbejdes og føres løbende tilsyn med kvaliteten i dagtilbuddet i ledelseslinjen.

    Fire børn i det høje græs ved Spiloppen

    Personalet i Spiloppen

    Vores engagerede og dygtige personalegruppe består af både uddannede pædagoger, pædagogmedhjælpere og pædagogstuderende. 

    Alle medarbejdere er fast tilknyttet en stue - men vi arbejder også på tværs af stuerne. Det betyder, at vi som pædagogisk personale har kendskab til alle børn i huset og samtidig har den enkelte medarbejder tætte relationer med børnene på den enkelte stue.

    Udelæs i Spiloppen

    Vores levede liv i billeder

    Sidst opdateret: 30. april 2025