Valhalla
Velkommen til Valhalla. Et hus fyldt med varme, anerkendelse og børneliv, og hvor hvert enkelt barn bliver mødt af voksne som gør sit ypperste for at se og forstå det. I Valhalla arbejder vi med hjertet forrest, og med barnet i centrum.

Velkommen til Børnehuset Valhalla
Børnehuset Valhalla er et hus, fyldt med omsorgsfulde, faglige og engagerede voksne, der brænder for det gode børneliv.
Et børneliv der netop rummer trivsel, glæde, barnets perspektiv og initiativ som grobund for udvikling og læring.
I Valhalla arbejder vi med hjertet forrest, og med barnet i centrum.
Følg os her https://www.instagram.com/bornehuset.valhalla/#
Vi er en lille integreret institution med én vuggestue- og to børnehavegrupper.
Vuggestuegruppen Gimle har 13 børn, 2 pædagoger og 2 medhjælpere.
Bifrost og Midgård, er vores to børnehavegrupper, der er normeret til ca. 21 børn pr. stue med 2 faste pædagoger og 1 fast medhjælper tilknyttet hver stue.
Vi lægger vægt på, at hver dag skal være tryg og sjov for alle børn. Vi har et stærkt børnesyn og et tydeligt børneperspektiv. I vil møde lydhøre, indfølende og nærværende voksne, som giver masser af kram og smil.
Vi tror på, at det er afgørende for børns udvikling, trivsel og læring, at de færdes i et godt læringsmiljø, hvor legen er en grundlæggende del. Legen foregår såvel i samspillet med andre som i det enkelte barns individuelle fordybelse.
I Børnehuset Valhalla har vi derfor fokus på leg og aktiviteter.
De voksne er enten aktivt deltagende, observerende på børnenes leg eller skaber rammerne for en god leg i mindre børnegrupper. Det er vigtigt for os både at være i børnehøjde og gribe børnenes initiativer, men også at skabe stimulerende og fordybende læringsmiljøer, der varierer og udfordrer barnet inden for dets nærmeste udviklingszone.
Vi bestræber os på at skabe læring, omsorg og kvalitet for alle børn igennem hele dagen. Vi har børneperspektivet i alt vi laver, alt fra indholdet på vores møder, til valget af temaer/fokus og ikke mindst i mødet med børnene. Legen fremmer børnenes sociale og sproglige udvikling og stimulerer deres nysgerrighed, fantasi og virkelyst.
Læring og dannelse er en livslang proces, som foregår i alle sammenhænge.
De voksne er deltagende, inspirerer og guider børnene gennem hverdagens mange oplevelser og udfordringer. Vi understøtter børnenes tilegnelse af viden og erfaringer i forhold til at udvikle deres handlekompetencer. Børnene opfordres til og støttes i, at være selvhjulpne og gøre det, de kan selv.
I hverdagen er der plads til, at børn og voksne kan være nysgerrige, undres og eksperimentere. Her kan de øve sig, fejle og opleve at lykkedes. På denne måde, skaber vi grobund for udvikling af sunde og glade børn med selvværd og robusthed.
I børnehaven er vi to stuer som har en fast base og en fast gruppe, samtidigt er vi én fælles børnehave hvor børnene får lov at lege og udfolde sig der hvor det giver mening for dem og for det de er optaget af.
Vores hus er indrettet med både større og mindre grupperum. De små grupperum giver os mulighed for at arbejde med børnene i rolige omgivelser og mindre grupper. Børn udvikler sig forskelligt og derfor finder vi det vigtigt med differentierede lege- og læringsmiljøer.
Vi har for nyligt indrettet flere legemiljøer som inspirerer børnene til mere leg, fordybelse og læring. Vi har et udklædningsrum hvor børnene kan lege rollelege og gå på opdagelse i hvem de er og hvem de kan blive, samt køkken/dukke-krog. Rollelege er en væsentlig del af børnenes udvikling og fremmer børnenes forståelse af hinanden i en social kontekst. Et af vores mindre grupperum indbyder til matematisk opmærksomhed og fordybelse i leg med tal, former og farver, samt konstruktion.
Rundt i huset er der afskærmede læsehjørner, hvor bøgerne er let tilgængelige for børnene, hvor de selv eller sammen en voksen kan fordybe sig i historier som bidrager til ny viden og deres sproglige udvikling.
Der er også mulighed for at lege i et bilhjørne hvor der er fokus på understøttelse af børnenes fantasi og kreativitet med forskellige køretøjer, og konstruktionslegetøj.
På vores store legeplads er der mulighed for motorisk udfoldelse på vores fodboldbane, store bakke og kuperede terræn, i vores klatretræer og på motorikbanen. Der er mulighed for sanselig udfoldelse i vores forskellige sandkasser, på gyngerne og vores snurretoppe. Hvis det er en mere stille stund eller rolig leg barnet har behov for, er der små hyggelige kroge, legehuse og bålhytten hvor vi ofte laver snacks eller lytter til historier/musik, mens vi nyder varmen fra de fine flammer. Den indeholder:
-
Karrusel – børnene kan dreje, snurre og balancere enten siddende, liggende, stående, alene eller sammen med venner
-
Sandkasser – stor og med flere rum. På kanterne rundt om sandkassen kan børnene balancere
-
Legehuse – perfekt til rolleleg. Nogle har en indvendig bænk og med et åbnet vindue, som f.eks. kan bruges til at handle med sandkager.
-
Rutsjebane – så man kan rutsje alene eller flere sammen -og på forskellige måder. Mærke sin egen krop i suset ned
-
Rede gynge – hvor børnene kan gynge flere sammen på forskellige måder.
enkeltmandsgynger – til at gynge i takt eller nyde sin egen ro.
-
tavle – der kan tegnes med kridt, vand og maling, der kan leges med tal, klokken og bogstaver.
-
Motorikbane– børnene kan udforske deres krops balance og styrke.
-
Hængekøjer – til hyggestund alene eller med venner, med kik til himmelen eller i en bog
-
Boldbane – boldbane hvor der både kan spilles fodbold og andet boldspil. Banen bruges også til samling af børnene og forskellige lege som ”Alle mine kyllinger kom hjem”.
-
Bakke – hvor motorikken kan udfordres på forskellige niveauer ligesom diverse eksperimenter.
-
Fliser både foran huset og rundt – til at udforske med køretøjer. Tegne med kridt. Spille hockey og lave ’gulv’ maling og meget meget meget mere.
Fra legepladsen har vi adgang til ’Dyrehuset’, i den ene ende af huset, har vi et krea-værksted og den anden aflukkede ende bor vores høns. Hønsene kommer dagligt ud på legepladsen, og børnene er med til at passe dem, give dem mad og muge ud. Dette skaber en fælles ansvarsfølelse, empati og omsorg på tværs af alle aldersgrupper i huset.
Vuggestuen Gimle, har deres egen afskærmede legeplads med alders tilpasset legetårn. Der går et plankeværk gennem børnehavens og vuggestuens legeplads hvor børnene kan se til hinanden og sludre over hegnet. Vi har en lille låge i plankeværket, så der altid er mulighed for at besøge en søskende eller ven, fra den anden side. Både vuggestuebørn og børnehavebørn nyder, at få lov til at udforske ’de andres’ legeplads.
I de to børnehavegrupper er de 3-6-årige børn blandet. Dette giver børnene en unik mulighed for at bruge deres empatiske evner og bl.a. give de yngre en hjælpende hånd, til f.eks. et måltid. Derudover har de yngre nogle store børn at se op til. Vi oplever en god dynamik mellem aldrene. Uanset hvilken alder barnet har, så er der mulighed for relationer til alle på begge stuer.
For at give børnene oplevelsen af, hver dag at blive mødt af læringsmiljøer, hvor de gerne skulle få en oplevelse af sammenhæng og udfordres inden for deres nærmeste udviklingszone, har vi nogle tiltag.
-
Under indkøring har vi særligt fokus på tilknytningen til os voksne, omsorg og gode relationer i børnegruppen.
-
Vi har jævnalderdag fra september og frem til sommerferien året efter. Her kan vi målrette pædagogikken mere i forhold til deres alder og udvikling.
-
For de ældste børn er der en særlig opmærksomhed på at understøtte børnenes muligheder for at mentalisere og gøre dem robuste, samt støtte en tryg overgang til Tilst skole gennem besøg på skolen og dens omgivelser.
-
Vi arbejder med tema som gælder for hele huset. På denne måde kan vi skabe sammenhæng på tværs af stuerne og skabe et fælles tredje for alle børn. Dette er også med til, at vi som hus har mulighed for at lave aktiviteten på tværs af stuer for at fokusere på relationer, årgange eller andet.
I vores pædagogiske praksis er vi optaget af at, skabe et trygt fundament for barnet. Et fundament som vi tager ansvar for at skabe gennem nærværende relationer, leg og pædagogiske aktiviteter, i små og store børnefællesskaber.
I Valhalla er vi struktureret sådan at vi har en tydelig og genkendelig ramme, som går på tværs af huset for at give børnene tryghed og ro, og dermed bedre forudsætninger for læring, udvikling og deltagelse. Det betyder i praksis at:
Mandag er udedag, hvor vi øver at være i det store fællesskab på tværs af huset på legepladsen. På legepladsen er der plads til mere fysisk bevægelse og børnenes grovmotorik udfordres yderligere. Der er højt til loftet, og børnene har mulighed for at lege både stille, vilde eller store fælleslege.
Tirsdag er vi i jævnalder grupper på tværs af huset. Her har børnene mulighed for at afprøve sig selv og spejle sig i jævnaldrende børn, og hvor de kan etablere venskaber og relationer på tværs af stuerne. Her er der både plads til planlagte og spontant opståede aktiviteter, som udfordrer børn ene gennem deres nærmeste udviklingszone.
Onsdag (hver anden) har vi bål-dag for hele børnehaven og vuggestuen, hvor børnene er med til at lave forskelligt mad over bål. Vi synger og spiser i bålhytten, leger på legepladsen og nyder den friske luft.
Onsdag (hver anden) er der stuedag, hvor vi er fordelt i mindre grupper. Vi har fokus på børnenes tilhørsforhold og oplevelsen af at være en værdifuld del af fællesskabet. Dette med afsæt i børnenes behov, interesser og initiativer. Børnene bliver mødt af voksne som går med i legen, som derigennem understøtter dem i at erfare og udvikle sig i relationen og samspillet med hinanden.
Torsdag er tur dag. Vi benytter os af dagtilbuddets minibusser - Stjernebusserne kører afsted fra Valhalla, og børnene oplever den danske natur, samt kulturelle tur mål. Både små og store børn i Valhalla får fornøjelsen af at komme ud og opleve en stjernestund med deres kammerater. Hver anden uge er vi afsted i en helt lille gruppe, da der kan være børn som i perioder profiterer af at være i de helt nære mindre grupper. På denne måde, får alle børn ud fra deres forudsætninger, lige deltagelsesmuligheder og får anden oplevelse og en stjernestund i løbet af måneden, og gennem hele deres daginstitutionstid.
Fredag har vi på tværs gennem huset, rytmik hvor vi har særligt fokus på reguleringslege og sproggrupper. I sproggrupperne har vi primært dialogisk læsning.
Herunder kan du læse om dagens gang:
Vi åbner Valhalla hver dag klokken 6.30.
-
Frem til klokken 7.30 er der mulighed for at børnene kan spise morgenmad ved vores hyggelige bord i fællesgangen.
-
8.00 møder der faste voksne ind fra hver stue, så vi kan dele os ud stuevis.
-
9.00 holder vi vores samling på stuerne hvor vi b.la. øver; at være en del af et fællesskab, vente på tur, give andre plads til at tale og selv øve at turde at have alles fokus på sig og vi synger og leger.
-
Efter samling, går aktiviteterne i gang eller vi tager på tur.
ca. Kl. 10.30 – Børnene gør klar til frokostmåltidet. Vi rydder op i fællesskab, der tisses af og skiftes eventuelle bleer. Derefter vaskes hænderne grundigt sammen med en voksen. Mens der ventes på at alle bliver klar til at sættes til bordet i børnehaven, har vi en hvilestund på ca 15-20 minutter, hvor børnene ligger og lytter til mindfulness eller kigger i en bog, og kommer ned i arousal, inden frokost og eftermiddagsmad
-
Vi spiser mellem 11.00-12.00. De yngste børn spiser tidligere end storbørnsgruppen, da der her er børn, som skal have en middagslur.
-
Legeplads 12-13:30. Vi går ud i den friske luft på legepladsen. Her udfordrer vi os selv kropsligt og leger forskellige lege. Hvis børn har brug for at sove, puttes de til middagslur på en madras indenfor. Der er muligheder for aftaler om at lege indenfor – vi voksen skriver det på tavlen.
De voksne afholder pauser i dette tidsrum. Alle børn rydder 4-10 ting op, inden de går videre til at gøre klar til at spise madpakker, inde eller ude.
-
Mellem klokken 14.00-15.00 spiser børnene deres eftermiddagsmad, hvorefter aktiviteterne igen går i gang. Der sættes læringsmiljøer op rundt i huset og børnene ”fordeles” rundt i huset og/eller på legepladsen, for at skabe mest mulig ro.
-
Kl. 16.00 – Børnene samles på en stue og får lidt frugt. Der hygges med en aktivitet efter hvad børnene har lyst til. F.eks. konstruktionsleg, spil, tegne eller få læst en bog.
-
Vi lukker klokken 17.00 tirsdag-torsdag og klokken 16.30 om mandag og fredagen
Vi tilbyder morgenmad fra kl. 6:30-7:30 ved vores hyggelige morgenbord, og brød og frugt til samling kl. 9.
Vi har madordning og får leveret frokost fra ‘Monas’. Mandag og fredag får vi varm mad. Tirsdag, onsdag og torsdag serveres der rugbrød, varieret pålæg og grønt til frokosten. Til måltidet om eftermiddagen medbringes der en madpakke hjemmefra. Vi hører gerne fra jer forældre hvis der er allergier overfor visse fødevarer.
Inden maden har vi en kort hvilestund med afslappende musik. Vi arbejder med at komme ned i arousal og mærke vores krop, så barnet med tiden lærer at lytte til sin egen krops signaler om sult og mæthed.
Den ro vi kommer i, inden vi sætter os til bords, er med til at skabe følelse af at det er trygt at sidde ved bordet og at børnene har ro inde i kroppen og i hovedet, så der er plads til at hygge sig ved måltidet.
Det er vigtigt for os at børnenes måltider er en god oplevelse. Dette skaber vi ved at have tydelige rutiner, nærværende voksne, og forståelse for det enkeltes barns forudsætning for at deltage i måltidet.
Vi er mad-modige og prøver at smage de forskellige ting, men har respekt og forståelse for hvis det ikke falder i barnets smag, og øver selvhjulpenhed under måltidet.
Børnene øser selv mad op, da dette også er en øvebane i at mærke sin krop og hvor meget man kan spise, og om man kan spise alt det, som man fik øset op. Vi tror på, at hvis der er tryghed ved måltidet, så er børnene mere åbne for at prøve nye ting, men at det kommer i deres tempo. Til måltiderne taler vi om, hvordan mad smager, dufter og hvad det indeholder. Og også om, hvad vi har smagt før, dagen der er gået og det der kommer…
Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om børnene skal have madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år. Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost
Vi tilsigter et højt informativt niveau, og et tæt samarbejde med jer forældre, og prioriterer derfor den daglige kontakt mellem personale og forældre højt. Vi har et fælles anliggende ’barnet i centrum imellem os’- og derfor ønsker vi at have et dagligt og tydeligt samarbejde med jer som forældre, hvor I og vi kan dele hvad der har betydning for jeres barn lige nu, både i børnehuset og derhjemme.
Vi benytter AULA, som vores primære platform til informationer til jer. Her vil I flere gange om ugen få opdateringer omkring hvad der rør sig i huset af stort og småt. Fødselsdage, nye børn, aktiviteter og generelle informationer. Vi dokumenterer børnenes hverdag med billeder og små tekster/fredags brev hver uge. Vi ønsker at vise jer hvad vi er optaget af. Børnenes sociale samvær, relationer og hverdagen. Vi opfordrer til at man ser billederne sammen med sit barn, på den måde kan barnet selv vise hvad det var optaget af og hvad der skete. Vi ønsker at billederne skal lægge op til en dialog mellem barn og voksen.
Det bedste for barnet er at forældre og personale har et godt og tillidsfuldt samarbejde. Hvor vi har tid og lyst til at dele, både det gode, det svære og alt det som er imellem. Vi vægter, den åbne tillidsfulde dialog, hvor vi sammen kan finde vej, gennem konstruktiv feedback og sparring, med barnets trivsel for øje.
Tillid, tryghed og ærlighed er nøgleordene for os i forældresamarbejdet.
Vi har samtaler som er planlagte:
-
En opstarts samtale
-
Efter opstart holder vi en opfølgende samtale om hvordan jeres barn har det og hvordan I oplevede opstarten, om I er landet I huset osv.
-
En status-udviklingssamtale
-
En 4. års samtale
-
Førskole samtale
Vi prioriterer at afholde samtaler udover de planlagte, hvis vi oplever et behov eller hvis I ønsker det. Det er vigtigt, at I forældre kommer med jeres tanker og eventuelle bekymringer til os, så vi kan bevare det gode og tætte samarbejde.
Har forældre og/eller personale brug for ekstra sparring, kan det ske på et trivselsmøde, hvor talepædagog og psykolog fra PPR deltager.
Vi er i den første tid særlig tæt på barnet, så både barnet og forældrene oplever tryghed og nærhed. Barnet får faste kontaktvoksne, som sammen med forældrene har det primære ansvar for barnets opstart og for afholdelse af forældresamtaler. I hverdagen vil barnet og forældrene efterhånden møde alle voksne i huset, så vi får skabt en tryghed til alle voksne.
Få indflydelse på hverdagen
I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.
Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet
Alle vores traditioner og fester har til formål at underbygge fællesskabet, og fremme børnenes forståelse af egne værdier og kultur, samt forståelse og respekt for andres. En forståelse for, at vi alle er ligeværdige mennesker og selvom vi kan se forskellige ud og leve forskelligt, så er vi gode venner og forskellighed er en force.
Vi afholder to fester om året hvor forældre, børn og personale er med.
En sommerfest og en julefest.
Til sommerfesten opstiller personalet forskellige boder med aktiviteter, som børnene besøger med deres forældre.
Forældrene tager kage/boller/frugt med til et fælles bord.
Til julefesten, kommer familierne med VARMT tøj på, da vi er ude på legepladsen. Vi får bålkakao og der er juledekorationsværksted i krea-huset, der er tag-selv æbleskivebuffet i den opstillede cafe indenfor, hvor man lige kan få varmen. Når mørket falder på, er der luciaoptog med de store børn (kommende skolebørn).
Traditioner, for børn og personale.
I vinter/forårsperioden holder vi fastelavnsfest hvor alle børn og personale kommer udklædte hjemmefra, vi mødes til fælles samling i fællesrummet og synger sammen. Der synges om de forskellige udklædninger og børnene skiftes til at danse i midten af fællesskabet med den gruppe af børn (og voksne) der har samme slags udklædning (fx; superhelte, dyr, prinsesser osv.).
Vi holder påskefrokost på stuerne og i en af dagene op til påske, gøres alle børn klar, så de kan komme ud på legepladsen på samme tid, herude på legepladsen har påskeharen og -kaninen gemt flotte plastik æg, der findes af børnene og hænges op til pynt i vores træer. Der er et stort fællesskab i at finde æg sammen og hjælpe hinanden så alle har fundet et æg, for de byttes til slut med et lille chokoladeæg.
Vi har Ramadan uge/Eid fest. I denne uge, er der forskellige aktiviteter, der tager udgangspunkt i børnenes perspektiv på hvad; et godt menneske er. Vi har b.la. lavet; insekthoteller, for at hjælpe og være god ved dyrene. Vi har samlet skrald i lokalområdet, for at være god ved naturen. Haft legeplads/naturbingo, hvor børnene hjælper hinanden med at komme i tøjet og til at få ’fuld plade’ og på den måde komme i mål sammen i spillet, for at være en god ven/god ved hinanden. Ramadanugen slutter med en Eidfest, hvor børnene kommer i fint tøj (og nogle børn/familier har noget lækkert med til huset), vi danser og hører musik.
I hele Tilst Dagtilbud mødes vi i foråret på tværs af de 9 afdelinger til OL-uge. Vi skiftes til at besøge hinandens institution, hvor der er lavet aktivitetsområder med beskrivelser og formål for den gældende aktivitet. Vuggestue- og børnehavebørn møder hinanden på kryds og tværs i et sjovt, motorisk og lærende fællesskab. Alle de kommende skolebørn mødes hele ugen i byparken, hvor de arbejder sammen og får endnu stærkere kendskab til deres kommende skolekammerater.
Tilst Fodbold Turnering, er en meget nervepirrende og vigtig dag som børnene går op i. Fodbold øves i institutionerne, det er både selve spillet med regler der øves, men også det essentielle at øve sig i at tabe og hvad det vil sige at være et hold, og være gode holdkammerater. Der trænes ’hårdt’ op til selve kampdagen, på denne dag, mødes ALLE kommende skolebørn i Tilst Dagtilbud og spiller i turneringen. De andre børn fra holdenes institutioner kommer med og hepper på husets hold. Vinderne får POKALEN og skal stå for turneringen det kommende år.
I sommerperioden holder vi afslutningsfest for de kommende skolebørn, her modtager de diplom foran resten af huset og hyldes for deres seje indsats i børnehavelivet og sendes videre til skole.
I efteråret, er der Halloween hvor vi pynter op i huset og børnene kommer udklædt, på en aftalt dag.
I december er der flere traditioner som børnene er med til hvert år. Blandt andet har vi julefrokost, børnegudstjeneste i kirken, vores køkkendame laver sin ’verdenskendte’ risengrød og vi får besøg af julemanden i Valhalla. '
I Valhalla har vi en varm og dynamisk personalegruppe, der hver dag yder sit bedste for at skabe de bedste rammer for tryg, genkendelig og udviklende hverdag for Valhallas børn.
Vi har en høj faglighed, hvor vi altid har barnet i centrum.
Vi har en høj social kapital, der netop er grundlaget for vores psykologiske tryghed, der skaber rum for, at vi tør tale om vores pædagogik.
Vi elsker at grine sammen og arbejde sammen. Vi er ikke blege for tosserier og gakkethed, så børnene ser voksne, der tør udfolde sig og udforske forskellige udtryksformer.
Vi er voksne med hjerter der brænder for det gode børneliv.
Her finder I en opsamling på det hidtidige tilsyn i Valhalla i Tilst dagtilbud. Opsamlingen er udarbejdet af dagtilbudsledelsen og en konsulent fra Børn og Unges forvaltning og er en del af det samlede arbejde med vurderingen af kvaliteten i Aarhus Kommunes dagtilbud. Opsamlingen redegør for arbejdet med kvaliteten i dagtilbuddet. Der arbejdes og føres løbende tilsyn med kvaliteten i dagtilbuddet i ledelseslinjen

Valhalla
Sandra Riis Fuglsang
Valhalla